POWITANIE
PRZED KOŚCIOŁEM ŚW. WAWRZYŃCA
W Norymberdze uroczystości rocznicowe zaplanowano na 17 lipca 2021 roku.
PRZED KOŚCIOŁEM ŚW. WAWRZYŃCA
W Norymberdze uroczystości rocznicowe zaplanowano na 17 lipca 2021 roku.
KOŚCIOŁY ŚW. SEBALDA, ŚW. WAWRZYŃCA, ŚW. IDZIEGO
17 lipca 2021 o godz. 13.07 kościoły Starego Miasta – kościół św. Lorenza, kościół św. Sebalda i kościół św. Idziego – uderzyły w swoje dzwony, aby symbolicznie pozdrowić krakowskiego Jubilata – Dzwon Zygmunt.
Następnie rozpoczął się koncert wszystkich 16 dzwonów kościoła św. Wawrzynca.
/Dzwony norymberskie/
DAF KOLLEKTIV: PERFORMANCE NA HANS-SACHS-PLATZ
Bicie dzwonów było również zwiastunem rozpoczęcia całodziennego performance’u artystycznego kolektywu DAF zatytułowanego „BELLS OF DISTANCE”:
Grupa studentów i absolwentów Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze zmiksowała, podobnie jak w Krakowie, dźwięki Norymbergi z dźwiękami Krakowa nagranymi wcześniej przez ich kolegów oraz z dźwiękami Dzwonu Zygmunta. Powstały eksperymentalne improwizacje dźwiękowe, które można było usłyszeć na Hans-Sachs-Platz oraz na stronie internetowej jubileuszu.
TRANSMISJA PERFORMANCE’U NA ŻYWO
/ DAF Kolektiv: Michael Ackstaller, Anouk Albrecht, Max Frohn, Daniela Graf,Theresa Hartmann, Julia Lema Barros /
WIRTUALNA PREZENTACJA NA ULICY PRZED DOMEM KRAKOWSKIM
AR Mobile (augmented reality): aplikacja opracowana przez Karinę Gorzkowską i Maję Szerel, którą można było uruchomić 17 lipca 2021 stojąc przed Domem Krakowskim w Norymberdze. Dzięki aplikacji zobaczyliśmy w Norymberdze sceny, które wydarzyły się w Krakowie 500 lat temu.
/ Karina Gorzkowska, Maja Szerel – Zygmunt AR – APP Development, Unity – Koordynacja, Intermedia ASP Kraków /
MONITOR INTERAKTYWNY W DOMU KRAKOWSKIM
Praca zaprogramowana przez Erwina Jeneralczyka pozwoli nam na animację obrazu Jana Matejki z 1875 roku pt. „Zawieszenie Dzwonu”. Za pomocą ruchu ciała będziemy mogli wybrać elementy z obrazu i wprawić je w ruch lub usłyszeć dźwięki zobrazowane przez malarza.
/ Erwin Jeneralczyk i Intermedia ASP Kraków /
PRACE WIDEO W WITRYNACH BUDYNKOW NA HANS SACHS PLATZ I DOMU KRAKOWSKIEGO
Dodatkowo w oknach Heilig Geist Spital i Domu Krakowskiego zostało pokazanych parędziesiąt 1-minutowych prac wideo projektu „500×1” wg koncepcji prof. Grzegorza Bilińskigo nadesłanych z całego świata i inspirowanych dźwiękiem dzwonu Zygmunt i jego wyjątkową rocznicą.
/Grzegorz Biliński, Klaudia Opoka i Intermedia ASP Kraków/
KONCERT, SCENA PRZED DOMEM KRAKOWSKIM
Od godziny 19.00 na scenie przed Domem Krakowskim prezentowane były prace laureatów konkursu „Etiuda na jedno uderzenie w dzwon”. Międzynarodowy konkurs muzyki elektroakustycznej zainicjowany przez prof. Marka Chołoniewskiego i dedykowany Włodzimierzowi Kotońskiemu został ogłoszony przez Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej.
Wyniku konkursu:
Nagrody:
I Nagroda – Krzysztof Gawlas – Ciprianus Magnus
II Nagroda – Michał Janocha – Omaggio a Kotonski
III Nagroda – Piotr Madej – Sigi 2021
Wyróżnienia:
Kamil Kosecki – Etiuda na jedno uderzenie w dzwon / Study for One Bell Stroke / Etüde für einen Glockenschlag.
Anna Maria Huszcza – SIG mood
Jan Załęcki – Behemklänge
/Marek Chołoniewski, Piotr Madej i Intermedia ASP Kraków/
KONCERT, SCENA PRZED DOMEM KRAKOWSKIM
Następnie, o godzinie 20.00 na scenie pojawił się duet SARAPATA x JAKUB ŻYTECKI z Krakowa.
Tu, w wyjątkowy sposób, spotykały się dwa muzyczne światy, dalekie i bliskie zarazem: Techno SARAPATA Michała Sarapaty o chłodnym brzmieniu techno-ambient-electro z gitarzystą rocka progresywnego Jakubem Żyteckim. Obaj są muzycznie i prywatnie przyjaciółmi, którzy zinterpretowali muzycznie dźwięk dzwonu Zygmunt.
/Michał Sarapata i Jakub Żytecki/
KRAJOBRAZ DZWIEKOWY, SCENA PRZED DOMEM KRAKOWSKIM
Od godziny 21.00 można było usłyszeć pejzaż dźwiękowy „Rekonstrukcja” wg koncepcji Prof. Marka Chołoniewskiego, zrealizowany przez studentów Wydziału Intermediów ASP w Krakowie. Jest to suma wielu utworów, różnych twórców zainspirowanych dźwiękiem Dzwonu Zygmunta. Przedstawiono tło akustyczne towarzyszące zawieszeniu dzwonu w 1521 roku. Zgiełk głosów zaproszonych na uroczystość dostojników, komentarze Stańczyka, uwagi nadwornego architekta, polecenia kierującego całą „operacją” Hansa Behama, modlitwy biskupa, jęki i odgłosy wysiłku robotników, wreszcie poruszenie gapiów, tworzyły niezwykły spektakl dźwiękowy. Widzowie i wykonawcy przedstawiali zróżnicowaną strukturę społeczną średniowiecznego Krakowa, swoistą mieszankę kultur i języków: polskiego, włoskiego, niemieckiego oraz łaciny. Taka uroczystość z pewnością nie odbywała się bez oprawy muzycznej, gdyż obraz Matejki przedstawia również najsłynniejszego lutnistę tamtych czasów Valentina Bakfarka. Nie można również pominąć dźwięków wydawanych przez maszyny służące do wciągania na wieżę dzwonu, który waży ponad 12 000 kg.
/Marek Chołoniewski, Filip Czaja, Erwin Jeneralczyk, Piotr Madej i Intermedia ASP Kraków/.
PERFORMANCE LASEROWY Z WIEŻY DOMU KRAKOWSKIEGO
Jubileusz zakończył się pokazem laserowym Artura Lisa. Artysta za pomocą fal świetlnych, wibrujących w rytm Dzwonu Zygmunt, połączył, widoczne z okien Wieży Domu Krakowskiego, dzwonnice Starego Miasta Norymbergi. Kilka godzin wcześniej, z tych samych dzwonnic rozległy się dzwony pozdrawiające Dzwon Zygmunt. To wizualne i akustyczne połączenie, było symbolicznym zakończeniem Jubileuszu w Norymberdze.
/Artur Lis/
Artystki i artyści biorący udział w projekcie:
DAF Kolektiv, Studenci Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze, pod kierownictwem prof. Jana St. Wernera i Michaela Akstallera:
Daniela Graf,
Max Frohn,
Theresa Hartmann,
Julia Lema Barros,
Anouk Albrecht
Studenci Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierownictwem prof. Grzegorza Bilińskiego i prof. Marka Chołoniewskiego:
Filip Czaja
Karina Gorzkowska
Erwin Jeneralczyk
Artur Lis
Piotr Madej
Klaudia Opoka
Maja Szerel
REŻIM SANITARNY dla wydarzeń w przestrzeni publicznej w Norymberdze